«Bokanmeldelse»: SAPIENS, en kort historie om menneskeheten

3-minutt-innlegget handlet om en spennende bok – og illustrerer spennvidden i hva klubbens medlemmer er opptatt av.

Per-Erik ga en kort beskrivelse og anbefaling av boken Sapiens, en kort historie om menneskeheten skrevet av Yuval Noah Harari. Sapiens er en fantastisk spennende, tankevekkende og engasjerende bok om menneskehetens historie, og er på kort tid blitt en internasjonal bestselger. Med imponerende letthet manøvrerer Yuval Noah Harari mellom ulike forskningsområder og perspektiver når han tar oss med fra homo sapiens’ første skritt på jorden og frem til i dag. Flere hadde også lest denne boken og tok fram oppfølgeren Homo Deus, en kort historie om i morgen.

Følgende er sakset fra https://www.ark.no/boker/Yuval-Noah-Harari-Sapiens-9788280878021

Om Sapiens

For over 100 000 år siden fantes det seks ulike menneskearter på jorden. I dag finnes det kun en. Oss. Homo sapiens. Hvorfor ble nettopp vår art så fremgangsrik og dominant? Hvordan har det seg at vi skapte byer og kongeriker? Hvorfor begynte vi å tro på guder, nasjoner og menneskerettigheter? Hvorfor setter vi vår lit til penger, bøker og lover? Hvordan ble vi så kuet av byråkrati, forbruk og jakten på lykke? Sapiens er en fantastisk spennende, tankevekkende og engasjerende bok om menneskehetens historie, og er på kort tid blitt en internasjonal bestselger. Med imponerende letthet manøvrerer Yuval Noah Harari mellom ulike forskningsområder og perspektiver når han tar oss med fra homo sapiens’ første skritt på jorden og frem til i dag. «Jeg leste akkurat Yuval Noah Hararis bok Sapiens. Den er er genial. Mest trolig den beste – og jeg har lest veldig mange – om menneskehetens historie. Jeg har aldri lest noe bedre.» Henning Mankell «Her er en enkel forklaring på hvorfor Sapiens har blitt en intensjonal bestselger på rekordtid. Den håndterer historiens og nåtidens største spørsmål, og den er skrevet i et uforglemmelig levende språk. Du vil elske den!» Jared Diamond, forfatter av Verden frem til i går